INZERCE

Vizualizace části trati v rámci terminálu VRT Roudnice nad Labem. Foto: Správa železnic

Centrum řízení provozu vysokorychlostních tratí bude v Praze. S dalším se počítá i na Moravě

Provoz na budoucích vysokorychlostních železničních tratích v Čechách se bude řídit z nového dispečerského centra, které bude stát vedle stávajícího objektu centrálního dispečerského pracoviště (CDP) na pražské Balabence. Na projektanta nové budovy vyhlásila Správa železnic výběrové řízení. Předpokládaná hodnota zakázky je 39,8 milionu korun.

Vítěz výběrového řízení vypracuje podle tiskového mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy mimo jiné studii nové budovy centra, záměr projektu a následně i dokumentaci pro povolení záměru a pro provádění stavby. Zahájení stavebních prací se plánuje v roce 2027.

Součástí nového centra budou kromě sálů pro obsluhu vysokorychlostních železničních tratí také dispečerské sály pro konvenční železnici v oblasti Prahy.

„Samotné práce budou zahrnovat výstavbu nové budovy a na ni navazujících objektů a rozšíření stávajícího počtu parkovacích míst včetně možnosti dobíjení elektromobilů. Vznikne také nové energocentrum pro celý areál CDP Praha, které zajistí spolehlivé napájení i při mimořádných situacích,“ informoval Dušan Gavenda.

Podobné centrum získají podle Správy železnic i vysokorychlostní tratě na Moravě. V případě potřeby budou zároveň pracoviště schopná převzít kontrolu nad úseky vysokorychlostních tratí ve zbývající části republiky.

Moravské větve vysokorychlostních železničních tratí chce začít stavět stát podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) v roce 2026. U vysokorychlostního spojení na sever země se pak čeká na aktualizaci zásad územního rozvoje v Ústeckém kraji, ke schvalování by mělo dojít v polovině letošního roku.

„Máme schválené ukotvené vedení trasy ve Středočeském kraji. Vyjednáváme s Prahou o posledních detailech zapojení vysokorychlostní trati v rámci hlavního města. A mnohem jasněji je také v tom, jak bude vypadat pokračování vysokorychlostní trati směrem na Poříčany, tedy od Prahy na východ,“ sdělil už dříve Kupka.

Finální architektonickou podobu už má i několik terminálů vysokorychlostních tratí. Jde o terminál Praha-východ, terminál u Roudnice nad Labem a terminál Jihlava.

(teč)