INZERCE

Památkově chráněnou nádražní budovu v Plzni-Jižním Předměstí čeká rekonstrukce. Foto: Správa železnic

Správa železnic opraví nádražní budovy v Plzni i Klatovech

Památkově chráněnou nádražní budovu v Plzni-Jižním Předměstí čeká rekonstrukce. Správa železnic hledá zhotovitele stavby. Na území krajské metropole tak po historické budově na plzeňském hlavním nádraží projde celkovou obnovou další památkově chráněný objekt. Předpokládaná hodnota zakázky je 85 milionů korun. Stavební práce by měly začít ještě letos.

Práce podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové zahrnou opravu střechy a fasády, výměnu oken a dveří a také úpravu veřejně přístupných prostor. „Pro zajištění bezbariérového přístupu se vybuduje výtah, který propojí odbavovací halu s nástupišti, v jejichž úrovni vzniknou nová veřejná WC. Nainstaluje se i moderní informační a orientační systém,“ informovala.

Stavba bude rozdělená do tří etap, její zahájení se plánuje v závěru letošního roku. Hotovo by mělo být na začátku roku 2027. Jde o další z řady rekonstrukcí památkově chráněných nádražních budov, které má Správa železnic v plánu. Letos na jaře by měla začít například rekonstrukce nádražní budovy v Lovosicích, kde už státní organizace vybrala zhotovitele prací.

Vítěznou nabídku ve výši 176,6 milionu korun podala společnost OHLA ŽS. Předpokládaná hodnota celkové zakázky byla 195 milionů korun. V rámci renovace budovy dojde k zateplení fasády i střechy, počítá se také s úpravami interiéru. Hotovo by mělo být příští rok v létě.

Železniční stanice Klatovy projde rekonstrukcí. Vizualizace interiérů. Zdroj: Správa železnic

Rekonstrukce čeká v následujících letech také nádražní budovu v Klatovech. Správa železnic už vypsala tendr na zhotovitele prací v předpokládané hodnotě 393 milionů korun. V plánu je rekonstrukce odbavovací haly a obou křídel budovy, která by měla být celá bezbariérová. Bezbariérová ale bude i celá stanice díky výtahům, které spojí podchod s nástupišti i odbavovací halou.

V rámci rekonstrukce mají být vybudované nové toalety. Své zázemí získají řidiči autobusů z plánovaného terminálu, který vznikne v přednádražním prostoru. Pro cyklisty bude k dispozici zděný přístřešek pro kola.

V březnu skončila také například první část rekonstrukce památkově chráněné budovy nádraží v Teplicích. Hotová je také střecha, fasáda a část interiérů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, prakticky u konce jsou stavební práce v Plzni a Českých Budějovicích. Těsně před dokončením je rekonstrukce ve Světlé nad Sázavou.

Stavbaři zahájili také například proměnu budov v Žatci a Ostravě-Vítkovicích. Na hlavním nádraží v Pardubicích naváže na obnovu tamní výškové budovy přestavba odbavovací haly.

(teč)