INZERCE

Vizualizace nového terminálu vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Vítězný návrh francouzsko-českého sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Foto: Správa železnic

Terminál Jihlava VRT už má svou podobu. Vítězný návrh podalo francouzsko-české sdružení

Další z plánovaných terminálů vysokorychlostní železnice v České republice už získal svou podobu. Vítězem architektonicko-urbanistické soutěže na nový terminál vysokorychlostní železnice Jihlava VRT se stalo francouzsko-české sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Správa železnic vybírala z návrhů 25 architektonických ateliérů, které se soutěže zúčastnily. Výstavba terminálu s předpokládanými náklady 2,75 miliardy korun by měla začít v roce 2029.

Plánovaný terminál bude součástí vysokorychlostní tratě, která propojí Prahu a Brno. Má sloužit jako přestupní uzel mezi vysokorychlostní železnicí, konvenční železnicí i městskou a meziměstskou dopravou a zároveň jako součást systému P+R pro cestující, kteří dojíždí.

Porota podle tiskové mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové u vítězného návrhu ocenila způsob, jakým se nový dopravní uzel zapojuje do krajiny a zohledňuje přitom významné krajinné prvky v širším okolí. Z dopravního hlediska potom podle Freibové vyzdvihla přehlednost přestupních vazeb v terminálu a dobře vyřešené autobusové nádraží. Kapacita terminálu počítá s šesti tisíci cestujícími denně a 300 cestujícími za hodinu ve špičce, důležité proto byly podle poroty i navržené krátké trasy přestupu mezi jednotlivými druhy dopravy.

Jihlavským terminálem by pod dokončení denně mělo projíždět denně až 118 vlaků. Dvakrát za hodinu by zde měl stavět vysokorychlostní spoj, kterému cesta do Prahy potrvá 52 minut, do Brna 36 minut.

Vizualizace nového terminálu vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Vítězný návrh francouzsko-českého sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Foto: Správa železnic

„Stejně jako v předchozích případech bude i jihlavský terminál přestupním uzlem mezi vysokorychlostní železnicí, místní hromadnou dopravou a dalšími druhy dopravy. Díky tomu rychlá spojení zvýší dostupnost pracovních příležitostí a vzdělávání a zároveň podpoří život v jednotlivých regionech, což zásadně promění všeobecné vnímání pojmů jako vzdálenost či venkov,“ uvedl k výběru vítěze ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody nový terminál v rámci koncepce rychlých železničních spojení podpoří jak dálkové cesty, tak denní dojíždění. „Integrace VRT do konvenční železniční sítě a snaha o dosažení klimatické neutrality navíc ukazují, že jde o projekt s dalekosáhlým významem nejen pro Vysočinu, ale pro celou Českou republiku,“ poznamenal Svoboda.

Vizualizace interiéru nového terminálu vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Vítězný návrh francouzsko-českého sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Foto: Správa železnic

Soutěž na terminál vysokorychlostní železnice Jihlava VRT se zaměřila na začlenění dopravního uzlu do krajiny a na úpravy veřejného prostranství. Zahrnovala i železniční estakádu přes dálnici D1. Hlavními kritérii při výběru vítězného návrhu proto byla kvalita urbanistického, dopravního, krajinářského a environmentálního řešení i ekonomická efektivnost investičních nákladů.

 „V našem podání chce být terminál minimalistickou a zároveň ekologickou dominantou s nízkou energetickou stopou. Přizpůsobuje se topografii místa a již existující infrastrukturu využívá k omezení dodatečné výstavby,“ sdělil architekt Igor Hobza, zástupce vítězného sdružení AREP ARCHITECTES – monom.

Známá je už také podoba terminálů Praha východ a Roudnice nad Labem. Terminál Roudnice nad Labem VRT má fungovat jako přestupní uzel mezi VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany, místní hromadnou dopravou a zároveň jako součást systému parkovišť P+R. Správa železnic předpokládá, že ho využijí zejména obyvatelé jihovýchodní části Ústeckého kraje a přilehlých oblastí Středočeského kraje.

Správa železnic předpokládá, že se po výstavbě vysokorychlostní železnice zkrátí doba cesty mezi Roudnicí a Prahou na 19 minut. V terminálu také vznikne zde také údržbová základna, která má zajistit zázemí pro servis celého úseku vysokorychlostní tratě.

Terminál Praha východ VRT má být k dispozici zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí hlavního města. Nabídne rychlé železniční spojení pro pravidelné dojíždění do centra Prahy a zároveň spojení s Brnem, Ostravou, Drážďany, Vídní a dalšími městy v České republice i v zahraničí.

Schéma výstavby vysokorychlostní železnice v České republice. Foto: Správa železnic

(teč)