INZERCE

V současné době je v Bavorsku stále více než polovina místních linek osobní železniční dopravy poháněna dieselovým motorem. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Utrum s diesly na železnici. V Bavorsku je chtějí nahradit do roku 2040

Přestože jsou více znečišťující a výrazně hlučnější než elektrické lokomotivy, na mnoha místech u českého západního souseda – v Bavorsku – stále jezdí dieselové vlaky. Jak lokomotivy, tak motorové vozy. Zemská vláda nyní stanovila lhůtu pro stará vozidla. Aktuálně se testuje použití klimaticky šetrného paliva HVO-100, které se získává z hydrogenovaného rostlinného oleje, jako dočasné řešení pro zbývající životnost dieselových lokomotiv a motorových jednotek.

Do roku 2040 má v bavorské regionální dopravě skončit provoz lokomotiv a motorových vozů poháněných naftou. Oznámil to ministr dopravy Christian Bernreiter (CSU) s odkazem na novou strategii železniční mobility v Mnichově.

K dosažení tohoto cíle se plánuje elektrifikace dalších železničních tratí a používání vlaků s pohony šetrnými ke klimatu.

V současné době je v Bavorsku stále více než polovina místních linek osobní železniční dopravy poháněna dieselovým motorem. Aby se to změnilo, bude muset být v příštích letech elektrifikováno ještě mnoho tratí.

Současný spolkový plán dopravní infrastruktury počítá s elektrifikací celostátně významných tras o celkové délce 680 kilometrů v Bavorsku. To by zahrnovalo osu Regensburg – Hof a takzvanou ABS 38 z Mnichova přes Mühldorf do Freilassingu a Burghausenu.

Projekty financované spolkovou vládou ale postupují pomalu a hlavní trať mezi Franky a Saskem z Norimberku do Hofu a Schirndingu byla dokonce pozastavena, postěžovalo si ministr.

Bernreiter také kritizoval skutečnost, že při žádosti o dotace na elektrifikaci je vždy vyžadován hotový plán a důkaz o adekvátním poměru přínosů a nákladů: „Nemá smysl neustále znovu přezkoumávat ekonomické přínosy každé jednotlivé elektrifikace.“

Svobodný stát Bavorsko zatím zaplatil zálohy a zadal vypracování plánu elektrifikace tratí o celkové délce přibližně 210 kilometrů.

Patří k nim tratě v Bavorské vysočině, Schnaittachtalbahn v Norimberku a Iller Talbahn z Ulmu do Kemptenu, včetně odbočky do Weißenhornu.

Do konce letošního roku měly následovat plánovací smlouvy na elektrifikaci dalších 115 kilometrů. To platí jak pro tratě Aschaffenburg – Miltenberg, Bayreuth – Schnabelwaid, Kempten – Oberstdorf, tak i pro Brenzskou železnici Ulm – Aalen, která vede v úsecích bavorským územím. Elektrifikace se zkoumá také na různých tratích v oblasti Norimberku v rámci programu rozšíření Norimberské městské železnice S-Bahn.

U tras bez vyhlídek na elektrifikaci se zemská vláda spoléhá na používání bateriových a vodíkových vlaků, které už dosáhly „tržní zralosti“ pro německou železniční síť.

Na podzim 2024 bude zahájen třicetiměsíční zkušební provoz vodíkového vlaku Mireo Plus H na trasách Augsburg – Füssen a Augsburg – Peißenberg. Vodíkové vlaky budou mezi Mühldorfem a Burghausenem jezdit od konce roku 2026.

Od roku 2034 budou na tratích sítě Bayerwald v okolí Zwieselu jezdit vlaky poháněné bateriemi. U dalších sítí v Allgäu, Horních Frankách a v oblasti Norimberku se zkoumá, jak by tam mohly být využity vlaky poháněné bateriemi.

Podle ministerstva se testuje použití klimaticky šetrného paliva HVO-100, které se získává z hydrogenovaného rostlinného oleje, jako dočasné řešení pro zbývající životnost vozidel se spalovacími motory. Roční zkušební provoz potrvá do léta 2024 a bude vědecky podporován Technickou univerzitou v Berlíně.

(nik)